برگزاری نشست تخصصی تبیین شاخصه و مولفه‌های عفاف و حجاب در ارومیه 
کد خبر: 4086501
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

برگزاری نشست تخصصی تبیین شاخصه و مولفه‌های عفاف و حجاب در ارومیه 

به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، نشست تخصصی آنلاین بررسی شاخصه و مولفه‌های عفاف و حجاب در جامعه  برگزار شد.

سجاد بیگی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، نشست تخصصی آنلاین بررسی شاخصه و مولفه‌های عفاف و حجاب در جامعه با حضور جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان، کارکنان جهاد دانشگاهی و مدرسان مراکز آموزشی این نهاد با سخنرانی حجت‌الاسلام سجاد بیگی استاد دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربی در این نشست حجاب از دیدگاه احادیث و روایات و قرآن کریم را به سه دسته عمده تقسیم کرد و با استناد به آیه 31 سوره مبارکه نور گفت: پوشش ظاهری، حجاب گفتاری و حجاب رفتاری از انواع عمده و اصلی پوشش است.

حجت‌الاسلام سجاد بیگی ادامه داد: در پوشش ظاهری انسان‌ها باید ظاهر خود را بپوشانند که نوع آن در جوامع و ادیان مختلف فرق می‌کند اما در همه ادیان وجود داشته و در دین اسلام حجاب برتر چادر است.

وی افزود: حجاب گفتاری در بیان و کلام هم‌نوع دیگر پوشش و حجاب است که انسان باید متناسب با شان و جایگاه افراد و جایگاه و شان خود سخن بگوید و حدود شرعی را رعایت کند.

حجت‌الاسلام بیگی گفت: نگاه گناه به نامحرم، کنترل قوای جنسی و در نهایت حفظ  زینت از نگاه نامحرم در دسته سوم از تقسیم‌بندی حجاب می‌گنجد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اثرات حجاب پرداخت و گفت: اثرات عمده حجاب سه مورد است که شامل اثرات فردی، اثرات خانوادگی و سلامت جامعه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه  یکی از عوامل استحکام  و قوام خانواده‌ها رعایت حجاب است، ادامه داد: خانواده‌ها با رعایت این مساله تا حد زیادی قوام و دوام و و با پایندگی به حجاب رابطه‌های خود را تضمین می‌کنند هرچند این شرط یکی از شروط منحصر به فرد دوام رابطه‌های خانوادگی نیست بلکه یکی از موارد آن است.

وی با اشاره به نتایج آماری یکی از طرح‌های پژوهشی  در مورد حجاب گفت: 75 درصد از خانم‌هایی که در یک طرح افکارسنجی مورد سوال قرار گرفته‌اند به لزوم رعایت حجاب و عفاف اعتقاد راسخ داشته‌اند، این در حالی است که 34 درصد از این افراد دارای حجاب ضعیفی بوده‌اند و 25 درصد هم حجاب معمولی و 41 درصد هم دارای حجاب کامل بوده‌اند.

حجت‌الاسلام بیگی شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها و در یک کلام غول‌های رسانه‌ای را از ابزارهای ترویج بی‌حجابی و کم‌حجابی برشمرد و گفت: مدگرایی، تجربه دوستی با جنس مخالف، مسافرت به کشورهای خارجی، برون‌گرایی، افسردگی و هماهنگی با پوشش خانواده نیز از جمله عوامل دیگر گرایش و اشاعه بدحجابی و بی‌حجابی است.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در این مورد مانند همه مسایل دیگر اعتقادی و رفتاری مراتبی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام
captcha